počet účastníků: 15
jazyky: čeština, angličtina, španělština, němčina
cena: 2600 Kč/studenti 2000 Kč

Fernando Marín

Fernando Marín je španělský gambista a violoncellista, držitel Phd muzikologie a specializuje se na rané smyčcové nástroje renesance a baroka. Studoval na HAMU v Praze, Kolíně nad Rýnem a Bruselu. Vydal pět sólových CD. V roce 2004 založil s Nadine Balbeisi duo Cantar alla Viola, ve kterém se věnují výzkumu a interpretaci a vydavatelské produkci hudby pro zpěv, doprovázený violou. V současné době též navrhuje a vyrábí vlastní, unikátní historické nástroje, které na koncertech a nahrávkách používá.

Umělecky spolupracuje pravidelně se souborem Capilla de Ministrers a Carlesem Magranerem. Publikoval také články o hudební rétorice, improvizaci a interpretaci. V roce 2017 získal grant Leonardo pro výzkumné pracovníky a kulturní tvůrce nadace BBVA s projektem o Vihuelas de arco. Od roku 2003 je učitelem Violy da Gamba na konzervatoři v Zaragoze.

www.vihueladaarco.com, www.cantarallaviola.com

program třídy

Madrigal v pozdně renesančním Španělsku (část II)

Vrámci našeho kurzu se budeme věnovat španělské hudbě pozdní renesance: díla ze sbírek Cancionero de Sablonara (1599-1633) a Juana Blase de Castra (1561-1631) nebo Pedra Ruimonte (1565-1627).

Tato hudba měla silný vliv na italský madrigal, vývoj frottoly a canzony v 15. století a přechodný styl vedoucí k ranému baroku.

V tomto období také vlámští skladatelé velmi ovlivnili španělský madrigal díky španělským vokálně – instrumentálním ansámblům jež četně působily v Nizozemsku.

Ve Španělsku se madrigal vyvinul z populární písně, jako jsou ty, které se objevily v Cancioneros de Upsala a Palacio, do klasického polyfonního villancico, které mělo harmonický kontrapunkt italské madrigalové techniky.

Tato španělská díla se vyznačují bohatou směsí polyfonního stylu s vysoce komplexním a sofistikovaným kontrapunktem a jsou psána místní lidovou poezií. Tyto básně s alegorickými narážkami a afekty umožnily rozvoj nových výrazových možností pomocí chromatismu a rétorických figur.